קריינות מקצועית – איך עושים זאת?

10
square

איך לומדים להיות קריין?

עבודת הקריינות נראית על פניו מאוד פשוטה. מקבלים טקסט, קוראים אותו מול מיקרופון באולפן אקוסטי, מישהו מקליט, והופ! יש ביזנסטון/פאנטון/סרט תדמית וכו'.אז זהו, שהעניין אינו פשוט כל כך.כמובן שנדרש תנאי התחלה שבלעדיו אי אפשר לקריין. בראש ובראשונה – קול רדיופוני. קול רדיופוני הינו נתון מולד. אפשר ללמוד להשתמש בו בצורות שונות, ושיפור ע"י דיקציה ונשימות (ועל כך נפרט בהמשך), אך במידה והקול הבסיסי אינו "עובר מיקרופון" לא תהיה אפשרות להיות קריין. זהו הנתון הראשון והבסיסי ביותר. במידה והקול אכן רדיופוני. אופן השימוש בו וגבול הקריינויות שניתן לייצר הינו בלתי מוגבל. אך כדי להגיע לרמת מקצוענות מקסימאלית רצוי ללמוד ולשפר את הטכניקות בהן משתמשים עם הקול, כדי להצליח ליצור כמה שיותר קריינויות לכמה שיותר מטרות.קריינות יכולה להופיע בביזנסטון / פאנטון / קריינות למרכזיות / IVRים מסוגים שונים / פרסומות רדיו וטלוויזיה / סרטי תדמית ועוד. לכל אחד מהמוצרים הנ"ל נדרשת יכולת שונה של שימוש בקול, ואת כל היכולות והתחומים ניתן ללמוד ולמקסם באמצעות קורס הקריינים אותו אני מעבירה. נושאים הנלמדים בקורס:

דיקציה ואינטונאציה נכונה

דיקציה היא הדרך בה אנו הוגים את האותיות. אינטונציה היא הדרך בה אנו מבטאים את המילה (שמחה/עצב/הפתעה/התרגשות וכו'). על מנת לבטא את האותיות בצורה נכונה נעשה שימוש בלשון, שיניים, שפתיים ושאר חלל הפה. שימוש נכון יוצר הגייה מושלמת של האותיות, וזהו כישור שניתן, ורצוי ללמוד. גם האינטונציה ניתנת ללימוד כמובן. חלק מביטוי המילים הוא כמובן אינסטנקטיבי. אך באמצעות לימוד של יכולות משחק בסיסיות, ניתן להרחיב משמעותית את יכולות השימוש באינטונאציות שונות ולמקסם את טווח הקריינויות אותן ניתן להפיק.

קריינות משחקית

קריינות בפרסומת לפארק שעשועים לא תישמע אותו הדבר כמו קריינות במרכזייה של משרד עורכי – דין. כל קריינות, לפי הצורך שלה, דורשת אוירה מסויימת. במידה ורוצים להצליח לקריין את כל סוגי הקריינויות, נדרשת יכולת משחק בסיסית. בשונה מתיאטרון/טלוויזיה, בקריינויות לא מעורבת מצלמה, לכן לתנועות הגוף יש השפעה פחותה יותר (היא עדיין קיימת, אך ברמה נמוכה בהרבה). כן נדרשת יכולת ניווט בעזרת הקול בין מצבי רוח שונים, מקצבים שונים שההקלטה דורשת וכו'.

תרגול מעשי של מגוון סוגי קריינויות

אין כמו הדבר האמיתי. לכן, על-פי דרך מחשבתי, כדאי, ורצוי, לקריין תשדירים קיימים. על ה"פלייבק" של התשדיר המקורי, לקריין את הטקסט של המוצר שבו עשו שימוש בסופו של דבר. לדוגמא – ניקח הקלטה של מרכזיה, על המוזיקה האמיתית בה נעשה שימוש מקצועי עבור חברה שממש הזמינה את המוצר, נקליט קריינות, לצורך תרגול כמובן. לאחר הקלטת הקריינות נשווה בין המוצר הסופי המושמע בחברה שהזמינה את המוצר, לבין הקריינות אותה הקלטנו. כך נוכל לקבל פידבק מיידי וטוב ביותר על הלימוד. ונוכל להשתפר בהתאם.

 קורס קריינות סיכום

בסיום הקורס, לאחר מגוון עבודות שנעשו, ומגוון רחב של סוגי קריינויות השונים אחד מהשני גם באינטונאציה, גם במשחק הנדרש, וגם בסוגי המוצרים אותם נקריין,כל סטודנט יקבל תיק עבודות מקצועי, אשר ישמש לו כתיק עבודות אותו יוכל להציג בכל מקום שיידרש.בניית תיק העבודות נעשית כמובן בליווי צמוד שלי, ובנהחייה של מנהל האולפן. לאחר קבלת תיק העבודות המגוון, ולאורך כל הקורס בעצם, תינתן הכוונה כיצד ניתן להשתלב בתחומים השונים בתעשייה בהם .

 

 

דילוג לתוכן